<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d2673450732304179712\x26blogName\x3d.::+Bla+Bla+Bla+::.\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://cahaya-kebijaksanaan.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_GB\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://cahaya-kebijaksanaan.blogspot.com/\x26vt\x3d3469298043917987658', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>












Iou
Welcome here.Cahaya Kebijaksanaan itu maksud namaku ^^v
I AM WHO AM I
Nur Fatini bt Mohd Fuad. 28 0ct. A girl who is...Talkative. Hyperactive. and Creative. Teehee. 'Aku'. Maaf itu habit.
...
Berapa kali jatuh itu tidak bernilai, yang dikira adalah berapa kali kita bangkit. If Allah says yes, nobody can say no. Andai berdakwah, jangan buang namamu daripada senarai penerima dakwah.
stalk me

A book posted on Monday, 26 November 2012 { 20:21


Assalamualaikum warohmatullahiwabarokatuh.

"Fatini, baca buku apa tu?" Buku diangkat. Tajuk dibaca. "Amboi Fatini. Ececececeh." Dahi dikerut. "Kenapa? Salah ka?"

Ehem ehem.

The one which always with me anywhere, anytime. In a month.
Buku dibaca. Buku ni lah yang menjadi peneman aku ketika melangkah keluar dari rumah selain daripada jam serta MP3 aku. Dah sebulan beli. Tapi baru harini habis baca. Haha busy baca buku lain. Busy online. Pfft.

Bagaimana Sepatutnya Remaja Memahami Percintaan. A book which always teach me what is love. Membacanya membuatkan aku sebak. Terhibur. Faham erti cinta sebenar. And read it makes me regret. Regret of what? Regret of my mistakes. Yeah just stupid mistakes. Argh!

Buku ini peneman. Pabila ramai bertanya, "Buku apa tu Tini?" Buku diangkat. Selesai mereka membaca tajuk, "Cecehh Tini." Ok timbul persoalan.

"Salahkah baca buku macam ni?"
"Salahkah nak timba ilmu tentang percintaan berdasarkan agama?"
"Aku beli buku ini untuk kenal apa sebenarnya cinta dari segi agama bukan untuk bercinta. Jadi salahkah?"

Bukan tak ada yang komen positif, tapi majoritinya berkata cecehh tadi tu lah. Ada yang minta untuk pinjamlah. Nak baca jugaklah. Tapi tak ramai. Sedih aku.

15 tahun. Ya umur 15 tahun aku faham dan aku rasa aku bukanlah seorang yang muda walaupun selalu perasan muda =..= . Tak terlalu muda untuk memahami apa itu cinta. Kerna tak lama lagi aku akan masuk ke alam itu juga. Rasanya lah. Heh. InsyaAllah kalau sempat. Teehee.

Seandainya hati anda berdetik,

"Aku mahu jatuh cinta..."

Bercintalah...

Lagi, jika anda bertanya...

"Dengan siapa aku mahu jatuh cinta?"

Jawablah...

"Aku mahu bercinta dengan pencinta yang mampu menjauhkan diriku dari neraka Allah dan mampu memimpin tanganku ke syurga Allah."

-Contoh petikan dari buku itu.

Lumrah manusia ingin bercinta dan ingin mencintai.

Dan terkadang timbul juga dalam hati aku, ish kan best kalau ada kekasih. Ada tempat nak mengadu. Ada orang sayang. Ada orang nak bermanja. But I think. Think, think and think.

Let me be the woman and u'll be the man while he/she be the one who u're holding
Kalaulah aku dah kahwin nanti, tetiba suami aku seorang yang tak pernah bercinta dengan sesiapa. Dan tetiba dia tanya, "Awak pernah bercinta?" Hmm. Mesti aku taktau nak jawab apa.

Dan kalaulah ditakdirkan orang yang bercinta denganku ialah jodoh aku, maka jikalau kami berkahwin dan mendapat cahayamata nanti tetiba....

"Umi ngan abah jumpa macamana eh? Pernah bercinta tak?"

Hehehehe aku nak anak aku panggil umi and abah dekat suamiku nanti. Hehehehe.

Tapi kalau soalan tu ditanya, takkanlah aku nak jawab emm, "Umi ngan abah dulu kenal dekat sekian-sekian. Pernah kitorang bercinta." Err.

Dan aku rasa aku akan tahu perasaan seorang anak apabila mendengar bahawa umi abah nya bercinta. Mungkin dalam benaknya timbul, "Umi abah bercinta. Takkanlah aku takboleh bercinta?" Hmm.

Umi abah aku. Mereka berkahwin tanpa bercinta. Saling bercinta dan mengenali lebih dekat selepas berkahwin.

"Abah dengan umi mana pernah bercinta. Abah dulu, selalu jugak pi Kelantan pi rumah umi. Tapi tak bersembang bersua muka pun dengan umi. Ada macam kain lah tengah-tengah kami. Tokmek duk kat tengah-tengah dengar kami bersembang."

Berkahwin tanpa percintaan sebelum perkahwinan. Ya itulah yang aku suka. Aku respek umi abah.

Pfffffffffffffft. Kembali kepada realiti.

Ceh apa aku tulis ni? Haha tapi benarlah kan aku tak terlalu muda untuk memahami semua itu. Sekurang-kurangnya aku faham makna percintaan dari segi agama. Aku faham and I'll try not to do what I shouldn't do and I'll try to do what should I do in future. InsyaAllah amin.

So for teenagers, aku cadangkan belilah buku ni. Tak rugi pun. Buku genre motivasi santai. Bukannya novel picisan. Tak salah pun tambah ilmu daripada dok asyik layari muka buku. Taksalah pun kan...

Ceh nak jadi gaya promoter aje. Hahaha k ah. Assalamualaikum warohmatullahiwabarokatuh.

...